Angelique Kluitmans

– Stamgroepleider de Krullevaar –
Ik ben Angelique Kluitmans en ik werk sinds 2013 op De Krullevaar als stamgroepleider van groep 7/8. In totaal sta ik al meer dan 25 jaar in het onderwijs, een paar jaar geleden heb ik mijn 25-jarig jubileum nog gevierd.
“Het werken met kinderen bleef aan mij trekken. In 2013 ben ik teruggekomen op De Krullevaar en daar werk ik nu dus nog steeds.”

Lesgeven én meer
Als stamgroepleider van groep 7/8 draait mijn werk natuurlijk om het lesgeven. Lessen voorbereiden, nakijken, plannen en zorgen dat de groep goed loopt. Dat hoort er allemaal bij. In de ochtend ligt de focus op rekenen, taal en spelling. In de middag doen we wereldoriëntatie, burgerschap en creatieve vakken.

Naast mijn werk in de klas ben ik ook leerteamvoorzitter van de bovenbouw (groep 5 t/m 8). Samen met collega’s denk ik na over hoe we het onderwijs in de bovenbouw vormgeven en ontwikkelen. We kijken wat er nodig is, welke verbeteringen mogelijk zijn en hoe we dat als team aanpakken.

Soms ben ik ook ambulant bezig, dan vervang ik een collega in een andere groep of spring ik bij waar het nodig is. Die afwisseling tussen lesgeven en meedenken over beleid maakt mijn werk dynamisch en uitdagend.

Elke dag starten we met een kringgesprek
Een werkdag begint altijd met het klaarzetten van de klas, van het digibord tot de computers. Als de kinderen binnenkomen, beginnen we standaard met een kringgesprek. Dan check ik even hoe het met iedereen gaat en of er bijzonderheden zijn. Daarna starten we met de vakken als rekenen, taal en spelling.

’s Middags ligt de focus meer op creatieve en wereldgerichte vakken. Gedurende de dag komen we regelmatig samen in de kring om even te reflecteren of dingen te bespreken. Na schooltijd is er vaak nog overleg met collega’s, stagiaires of ouders. Ook het bijwerken van administratie of het voorbereiden van lessen hoort erbij. En ja, soms zit ik ’s avonds thuis nog even iets voor te bereiden, dat hoort er ook bij.

Waarom Akkoord! zo goed bij mij past
Openbaar onderwijs heeft me altijd getrokken. Ik ben begonnen bij een openbare stichting in Bergeijk en dat gevoel van toegankelijkheid en gelijkwaardigheid vond ik meteen bij Akkoord!. Iedereen is welkom en er is ruimte om jezelf te zijn. Dat spreekt me enorm aan.

Toen ik bij Akkoord! begon, voelde het echt als een warm bad. Er wordt naar je geluisterd en er wordt rekening gehouden met jou als persoon. Ook is er ruimte om je te ontwikkelen, zowel als individu als binnen het team. Tijdens studiedagen met de hele stichting voel je die saamhorigheid, het idee dat je samen werkt aan kwaliteit en groei.

Wat ik ook mooi vind, is dat alle scholen binnen Akkoord! hun eigen identiteit behouden. De visie is overkoepelend, maar er is ruimte om als school je eigen weg te kiezen. De laatste jaren zie je dat er lef is om te veranderen en te vernieuwen. Dat vind ik krachtig, je voelt dat Akkoord! blijft meebewegen met de tijd.

‘Akkoord! kleurt’ betekent voor mij jezelf kunnen zijn
Voor mij betekent ‘Akkoord! kleurt’ dat je mag zijn wie je bent. Niet alleen als leerling, maar ook als leerkracht of teamlid. Iedereen heeft zijn eigen kleur en mag die laten zien. Daarnaast doen we het bij Akkoord! samen en daar zit ook de kracht. Je hoeft niet hetzelfde te zijn, maar je doet het wel samen. Dat zie ik ook in de klas. Kinderen mogen zichzelf zijn, maar leren ook hoe ze samenwerken en elkaar versterken. Samen voren we een kleurrijk geheel.

De mooiste momenten uit mijn loopbaan
Wat me echt trots maakt, is het moment waarop een kind eindelijk iets onder de knie krijgt waar het lang moeite mee had. Dat moment waarop het kwartje valt en je het kind ziet stralen, dat is goud waard. Samen dat succes vieren geeft zoveel voldoening. Soms krijg ik ook ouders die me bedanken omdat hun kind zich zo fijn voelt in de klas. Dat zijn de momenten waarop je weet: we doen het goed. Dat geeft een trots gevoel.

Ook als oud-leerlingen later terugkomen omdat ze stage willen lopen of gewoon even willen vertellen hoe fijn ze het op school hebben gehad, dat maakt het bijzonder. Dan weet je dat je als team echt iets hebt betekend voor die kinderen.

Andere kleurgevers

Kleurgever

Joanneke Klootwijk

Kleurgever

Maud Beurskens

Kleurgever

Rianne Sonnemans

Kleurgever

Loek Dohmen

Kleurgever

Janou Uebelgönne

Kleurgever

Kim Wijnhoven

Kleurgever

Lisanne Geurts-Holthuijsen

Kleurgever

Orhan Tasdemir