Annika van der Plaat

– Betrokken ouder en voorzitter MR OBS De Verhalentuin –
Ik ben Annika, moeder van drie kinderen in de basisschoolleeftijd en sinds 2020 betrokken bij de medezeggenschapsraad van OBS De Verhalentuin. Inmiddels vervul ik al een aantal jaren de rol van voorzitter. Ook voordat Akkoord! de school in Kelpen-Oler overnam, was ik al actief binnen de MR. In het dagelijks leven werk ik als gedragswetenschapper en heb ik ervaring als dyslexiebehandelaar. Vanuit die achtergrond kijk ik niet alleen naar de didactische ontwikkeling van kinderen, maar juist ook naar hun sociaal-emotionele ontwikkeling en de groepsdynamiek binnen de school.
“Goed beleid begint bij luisteren naar de mensen die ermee werken en leven.”

De rol van voorzitter: verbinden en structureren
Als voorzitter van de MR leid ik de vergaderingen en zorg ik voor structuur en overzicht. Ik stel de agenda op, schrijf mee aan plannen en verslagen en houd het contact via de mail bij. Daarnaast vind ik het belangrijk dat we als MR blijven leren en ontwikkelen. We maken daarom actief gebruik van het leeraanbod van de MR Academie, zodat we onze rol goed kunnen blijven vervullen. Minstens zo belangrijk is het contact met ouders. Ik probeer regelmatig op te halen wat er speelt, zodat we die signalen ook kunnen meenemen in onze gesprekken.

Waarom de MR zo belangrijk is
De MR speelt een belangrijke rol binnen de school. Beleid is namelijk pas waardevol als het ook werkt in de praktijk. Juist de mensen die ermee te maken hebben, ouders en medewerkers, kunnen aangeven wat passend is en wat niet. Daarnaast is draagvlak essentieel. Als er onvoldoende steun is voor een besluit, moet je dat serieus nemen. Zo hebben wij bijvoorbeeld ouders geraadpleegd over een mogelijke wijziging in onderwijstijden. Daar bleek onvoldoende draagvlak voor te zijn, en dan is het logisch om zo’n verandering niet door te voeren.

Zorgvuldig omgaan met verschillende belangen
Binnen de MR is het belangrijk dat verschillende perspectieven worden meegenomen. Dat begint met luisteren en informatie ophalen. Ik ben een voorstander van een oudergeleding met kinderen in verschillende groepen, zodat je een breed beeld hebt van wat er speelt binnen de school. Bij grotere of complexere vraagstukken zoeken we actief de mening van ouders op, bijvoorbeeld via peilingen. Op die manier zorgen we ervoor dat besluiten goed onderbouwd zijn.

Samenwerking gebaseerd op kwaliteit
Wat mij opvalt in de samenwerking met Akkoord! en de school, is de focus op kwaliteit. Er wordt goed nagedacht over beslissingen en over hoe zaken worden gecommuniceerd. Dat geeft vertrouwen. Besluiten voelen doordacht en zorgvuldig. In combinatie met de betrokkenheid van de directie zorgt dat voor een prettige samenwerking tussen ouders, school en stichting.

Betrokken zijn en bijdragen
Ik ben iemand die graag meedenkt en betrokken is. De rol van voorzitter is eigenlijk vanzelf ontstaan, maar past goed bij mij. Ik breng graag structuur aan en vind het belangrijk dat iedereen zich gehoord voelt. Daarnaast geloof ik in het uitspreken van je mening, ook als die positief is. Juist dat draagt bij aan een open en constructieve samenwerking.

Wat ‘Akkoord! kleurt’ voor mij betekent
Voor mij staat Akkoord! voor inclusief onderwijs, waarin iedereen zichzelf kan zijn. Waar kwaliteit belangrijk is en keuzes zorgvuldig worden gemaakt. Ik zie wat de komst van Akkoord! heeft betekend voor onze school. Ons kleine dorpsschooltje heeft zich verder kunnen ontwikkelen, en daar ben ik nog altijd dankbaar voor.

Andere kleurgevers

Kleurgever

Trudie Saris

Kleurgever

Sven van der Leeden

Kleurgever

Rick, Anouk, Sandy en Jolie

Kleurgever

Ron van de Winkel

Kleurgever

Rob van Dijck

Kleurgever

Louis van Enckevort

Kleurgever

Kim Schmitz

Kleurgever

Astrid Hoex

Kleurgever

Joanneke Klootwijk

Kleurgever

Maud Beurskens

Kleurgever

Rianne Sonnemans

Kleurgever

Loek Dohmen

Kleurgever

Janou Uebelgönne

Kleurgever

Kim Wijnhoven

Kleurgever

Lisanne Geurts-Holthuijsen

Kleurgever

Orhan Tasdemir

Kleurgever

Angelique Kluitmans