De rol van voorzitter: verbinden en structureren
Als voorzitter van de MR leid ik de vergaderingen en zorg ik voor structuur en overzicht. Ik stel de agenda op, schrijf mee aan plannen en verslagen en houd het contact via de mail bij. Daarnaast vind ik het belangrijk dat we als MR blijven leren en ontwikkelen. We maken daarom actief gebruik van het leeraanbod van de MR Academie, zodat we onze rol goed kunnen blijven vervullen. Minstens zo belangrijk is het contact met ouders. Ik probeer regelmatig op te halen wat er speelt, zodat we die signalen ook kunnen meenemen in onze gesprekken.
Waarom de MR zo belangrijk is
De MR speelt een belangrijke rol binnen de school. Beleid is namelijk pas waardevol als het ook werkt in de praktijk. Juist de mensen die ermee te maken hebben, ouders en medewerkers, kunnen aangeven wat passend is en wat niet. Daarnaast is draagvlak essentieel. Als er onvoldoende steun is voor een besluit, moet je dat serieus nemen. Zo hebben wij bijvoorbeeld ouders geraadpleegd over een mogelijke wijziging in onderwijstijden. Daar bleek onvoldoende draagvlak voor te zijn, en dan is het logisch om zo’n verandering niet door te voeren.
Zorgvuldig omgaan met verschillende belangen
Binnen de MR is het belangrijk dat verschillende perspectieven worden meegenomen. Dat begint met luisteren en informatie ophalen. Ik ben een voorstander van een oudergeleding met kinderen in verschillende groepen, zodat je een breed beeld hebt van wat er speelt binnen de school. Bij grotere of complexere vraagstukken zoeken we actief de mening van ouders op, bijvoorbeeld via peilingen. Op die manier zorgen we ervoor dat besluiten goed onderbouwd zijn.